۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

نگرانی از شفافیت انتخابات پارلمانی در بامیان

"می خواهم به نامزدی رای بدهم که از بین مردم برخاسته باشد، درد و رنج مردم را خوب درک نموده و نماینده دلسوزی برای مردم افغانستان در پارلمان باشد؛ اما امیدوارم تقلب صورت نگیرد." این نکته را سمیلا دختر جوانی که دریشی چسب سیاه و عینک های آفتابی به چشم داشت، در حالی که به پوستر انتخاباتی یک نامزد خیره شده بود، بیان داشت.

سمیلا علاقه ی زیادی دارد تا تمامی نامزدان ولایت بامیان را به خوبی بشناسد؛ اما نه از روی شعار، عکس و پوسترهای انتخاباتی آنان؛ بلکه او می خواهد با خط مش و برنامه ی کاری که نامزدان برای خود ترسیم کرده اند آشنا شود.
رای دادن آگاهانه و بر اساس طرح و برنامه انتخاباتی نامزد، یکی از آرزوهای سمیرا است.
او می گوید: "در چندین انتخابات گذشته مردم بیشتر به تصاویر و پوسترهای رنگین نامزدان رای دادند. شمار اندکی از مردم به طرح و برنامه ی نامزدان توجه داشتند؛ اما اکثر مردم زیر تاثیر شعارها و تبلیغات فریبنده ی شماری از نامزدان قرار گرفتند."
سمیلا امیدوار است این بار مردم آگاهانه تر از بارهای گذشته به پای صندوق های رای بروند و حضور شان در انتخابات پررنگ باشد.
اما موضوع تقلب و احتمال حضور اندک مردم در انتخابات به همین دلیل، موضوعی است که بسیاری از ساکنان بامیان، از جمله سمیلا نسبت به آن نگران است؛ اما سمیلا در عین حال ابراز امیدواری می کند که مردم از پیامدهای تقلب در انتخابات سال گذشته درس لازم را گرفته باشند و این بار چنین اتفاقی نیافتد.
او می گوید: "در انتخابات دوره های قبلی، مردم خیلی پیامدهای تقلب را احساس نمی کردند و آن را جدی نمی گرفتند؛ اما خوشبختانه می بینم که مردم بامیان، اندک اندک با هدف اساسی انتخابات آشنایی پیدا کرده و می دانند که اگر تقلب جای خود را به شفافیت واگذار نماید؛ آن وقت مردم شاهد یک پارلمان خوب با نمایندگان متعهد ومتخصص خواهند بود که این بیشتر از همه، به نفع شهروندان عادی جامعه است."
اما شهروندان زیادی در بامیان می گویند که احتمال تقلب در انتخابات پیش رو زیاد است.
حسین علی 40 ساله، شهروند بامیانی که پیشه ی دهقانی دارد می گوید: "مردم بامیان به نتیجه ی رای دهی باور زیادی ندارند؛ زیرا تقلباتی که در انتخابات قبلی صورت گرفت عملا نشان داد که رای مردم از اهمیت وارزشی برخوردار نیست."

شماری دیگر از شهروندان بامیانی، احتمال این که حتی شماری از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نیز در زمینه سازی برای تقلب دخیل شوند را، مردود نمی دانند.
محمد ظریف حسینی، شهروند 25 ساله ای که در مرکز شهر بامیان سکونت دارد می گوید: " با توجه به تجربه ی انتخابات گذشته، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات که در ساحات دور دست کارمی کنند، در صورت نبود ناظرین، بر اساس وابستگی های که نسبت به برخی از نامزدان دارند، دست به تقلب خواهند زد."
او می افزاید به عنوان یک شهروند برای جلوگیری از این اتفاق، از احزاب سیاسی و نهادهای داخلی و بین المللی بی طرف، انتظار دارد که به روند نظارت انتخابات توجه لازم کنند.
اما شماری از آگاهان سیاسی مقیم بامیان احتمال صورت گرفتن تقلب را دست کم در ولایت بامیان خیلی اندک می دانند و تاکید دارند که در چندین انتخابات گذشته نیز در بامیان، تقلب در سطح خیلی پایینی صورت گرفت بود.
اسماعیل ذکی، هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در زون مرکزی می گوید: "در چندین انتخابات گذشته در بامیان، شکایتی از وقوع تقلب وجود نداشته، و اگر شکایتی هم بوده، نمی توانیم آن را خیلی قابل توجه و سرنوشت ساز عنوان کنیم."
اما با این حال، شماری از نهادهای مدنی و رسانه ای شهر بامیان احتمال بروز تقلب در انتخابات پیش رو را مردود نمی دانند و طی اعلامیه ای که چندی پیش صار کرده اند، خواهان پیشگیری از این اتفاق شده اند.
نهادهای مدنی؛ مانند کانون فرهنگی امام جعفر صادق، شورای جوانان تحصیل کرده کهمرد، انجمن علمی و فرهنگی محمد رسول الله، بنیاد انکشافی جوانان، کانون ملی و فرهنگی معلولین و معیوبین بی تعصب افغانستان و شماری از نهادهای دیگری که در شهر بامیان حضور دارند؛ چندی پیش در اطلاعیه ای نگرانی شان را از شفاف نبودن عملکرد های کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان ابراز کردند.
در بخشی از اطلاعیه ی آنها آمده است: "در سال های گذشته، حضور مردم بامیان در انتخابات پر رنگ بوده و تقلب خیلی اندکی در بامیان اتفاق افتاده است؛ اما این بار عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان، از همین اکنون مشکوک و بی باور کننده است. تداوم چنین روندی ما را نسبت به شفافیت انتخابات نگران می سازد".
اطلاعیه این نهادها که در دوهفته نامه تفاهم نشر شده است، مواردی مانند، عدم شایسته سالاری در گزینش کارمندان ساحوی، تقلب در نمرات کسانی که برای کار در کمیسیون امتحان داده اند، محروم نمودن مردم از حق دست رسی به اطلاعات وعدم پاسخ گویی کمیسیون انتخابات به رسانه ها را، به عنوان موارد مشکوک عملکرد این کمیسیون یاد کرده است.
اما انصاری معاون آمر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان با رد این اتهامات، از برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه وبه دور از هرگونه تقلب، اطمینان می دهد. او موجودیت مکانیزم و دستورالعمل هایی که در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات ساخته شده و دراختیار دفاتر ساحوی قرار گرفته است را، از عوامل عمده جلوگیری از تقلب می داند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

خیلی پوکی شیرای غلطط خوبتربودازی وبلاک های که پیوست کردی وازی تبلیغاتی که میکنی