۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه

کوچی ابزار سیاسی کهنه و جدید


کوچی  از ابتدای شکل گیری ا ش در زمان عبد الرحمن خان جابر تا به امروز یک وسیله و ابزار سیاسی زمام داران بوده  و امروز هم متأسفانه به عنوان یک وسیله سیاسی توسط دولت مردان کنونی استفاده می شود.
اهداف را که عبدالرحمن ازتأسیس کوچی گری داشت همین بود که کوچی ها همانند شمشیر در قلب هزار جات فرو رود تا رو حییه استقلال طلبی دراین سرزمین کشته شود.

متأسفانه امروز همان پالیسی عبدالرحمن خان توسط جناب محترم کرزی تعقیب می گردد چناچه در سال گذشته که او به آرای این مردم نیاز مند بود به کوچی ها دستور داد که از رفتن به هزاره جات خود داری نمایند و کوچی ها که صد در صد مطیع اوامر کرزی اند در سال گذشته نیامدند و اکنون که دیگر کرزی نیازی به آرای مردم هزار در طول حیات خود نخواهد داشت ، میراث دار عبدالرحمن است و این میراث را میخواهد بعنوان یک حربه و اهرم فشار نگهداری نماید.

از طرف دیگر کوچی ها در هزاره جات مهاجم و محارب اند که از رفتار شان این ادعا ثابت میگردد و مردم مناطق مرکزی بصورت عمومی دفاع از خود را یک وظیف انسانی و عقلانی میدانند.

که به همین اساس روز سه شنبه مورخ 28 ثورسال روان هزاران تن از مردم بامیان در اعتراض به حملات و حشیانه و طالبانه کوچی ها دست به تظاهرات زدند در این تظاهرات شعارهای همانند " کوچی گری بهانه است ، یک ظلم طالبانه است " کوچی جنایت می کند ، کرزی حمایت می کند" پدیده کوچی گری فرایند خصومت و خشونت قومی را تشدید می نماید" کوچی گری بیداد است ، میراث یک جلاد است" حمل سلاح جرم است ، اما نه برای کوچی "چرا حمل سلاح برای کوچی ها جرم نیست؟ "سرداده می شد.


در این تظاهرات حامد کرزی رئیس دولت حامی کوچی ها قلم داد گردید چنانچه در سال گذشته 1388 با دادن یک صدمیلیون افغانی به سران کوچی دولت از رفتن کوچی به مناطق مورد منازعه جلوگیری کرده بود تا لطمه ای به آرای حامد کرزی وارد نگردد ولی در سال جاری که نیازی به آرای مردم نیست ، گوچی توسط دولت جلوگیری نشده و حتا از آنها حمایت صورت گرفته است .

حامد کرزی در زمان کاندید انتخاباتی اش بشتری آرای خودش را از طرف مردم هزاره بدست آورده بو د و این در حالی است که با گذشت کمتر از یک سال که ، حامد کرزی متهم به حمایت از دشمن آنها یعنی کوچی ها که همانندگروه طالبان خانه ها را آتش زده و حتا بطفل هم رحم نمی کند ،میگردد



۲ نظر:

زواری گفت...

سلام اقای تولا. از طریق وبلاگ نظری به وبلاگ شما راه یافتم. به امید شنیدن خبرهای بهتر درباره مسئله کوچی ها.

انجمن گفتگوی اينترنتی افغانستان گفت...

سلام

انجمن گفتگوي اينترنتي گفتمان
پرسش و پاسخ مباحثه وهمفكري در مورد مسايل گوناگون افغانستان
تجربه ي يك محفل گرم و صميمي با
gofteman.pops.tv