۱۳۹۳ شهریور ۳, دوشنبه

حرکت بسوی مساوات؛ مسابقه ي بایسکل دوانی بانوان باميان

ذکیه محمدی که مقام اول این مسابقه را از آن خود کرده بود، گفت « به این هدف شرکت نکردم که حتما برنده شوم، هدف من این بوده است که به مردم افغانستان و بامیان نشان بدهم که دختران میتوانند در هر مسابقه شرکت کنند».
انجینر غلام حسین «متین» مسوول دفتر مؤسسه شهدا در بامیان، هداف از این برنامه را سهم گرفتن در کمپاین محو خشونت، نه گفتن به خشونت، حرکت بسوی مساوات و تجلیل از روز نارنجی که در سال 2012 از طرف سرمنشی سازمان ملل متحد اعلان گردید است، عنوان کرد.
بایسکل رانی یکی از کارهای است که در جامعه بامیان هنوز مخصوص بچه ها و مردان شمرده می شود و دختران و زنان بسادگی نمی توانند در انظار مردم بایسکل رانی کنند، و تدویر همچو مسابقات میتواند دیگاه جامعه را نسبت به این موضوع تغییر دهد که دختران نیز میتوانند بایسکل سوار شده و عمر شان را در مسیر راه مکتب و دانشگاه و محل کار شان هدر ندهند.
این مسابقه در نوع خود ابتکاری بود که موسسه شهدا بدست گرفت و بصورت زیبا تدویر گردید و برای مقام های اول، دوم و سوم «کپ ورزشی»، پول نقد و برای سایر اشتراکین در مسابقه تحایف و جوایزی تقدیم گردید.
نکته نا راحت کننده این بود که در شروع مسابقه دو تن از دختران مسابقه دهنده با یک رینجر پلیس برخورد کرده و به زمین افتادند، و این نشانگر ضعف مدیریت ترافیک و تنظیم رینجر های پلیس توسط مسوولین شان به حساب میاید و رنج آورتر این که هیچ کسی از آنها یادی نکرد و معلوم نگردید که مقصر چه کسی بوده و چرا چنین شد، که این خود میتواند مایه نگرانی فامیل ها و دختران در مسابقات بایسکل رانی و امثال آن محسوب شود.

۹ نظر:

Unknown گفت...

اقدام بسیار خوب است، برای بانوان و جوانان بامیان خوش خبری دیګر در عرصه تکنالوجی معلومات که حالا میتوانید به طوری آنلاین در وب سایت kabul.dubaiposter.com اجناس تان را بفروشید. تشکر

Omid گفت...

در اینجا وظیفه کاریابی www.job.ngo است.

Omid گفت...

Find Jobs in Afghanistan job ngo

ناشناس گفت...

https://travelstoffashion.nl

ناشناس گفت...

https://travelstoffashion.nl

ناشناس گفت...

https://kawsar.nl

ناشناس گفت...

https://rapidglow.nl

ناشناس گفت...

https://rapidglow.nlBest Makeup and fashion organizers

ناشناس گفت...

https://cooltrends.nl