۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه



باغ زنانه شش پل  در فاصله 15 کیلو متری شرق بامیان محل خوبی است که برای تفریح مغزی ، خرید بعضی از آثار دستی زنان بامیان ، والیبال بازی ، دیدن از شهر ضحاک مار دوش ، خرید بعضی از گل های تزئینی ، بازی کردن با اسباب بازی اطفال مانند گاز و گذشتن از پل لرزانک ، واقعا خیلی محل خوبی است
امید است با دوستان تان تشریف بوبرید و بدون دوست نروید از طرف من منع می باشد

۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

از تخریب تا بازسازی مجسمه های بودا در بامیان !

آیا ممکن است مجسمه های بودا بازسازی شود ؟ آیا همان ارزشی را که قبل از تخریب داشت میتواند باز یابد؟ و آیا درست است که مجسمه ها ترمیم و باز سازی شود یا به همان حالت واگزار شود تا حکایت گر هنرپروران و دشمنان راستین آن باشد؟ این سوالات است که همواره مطرح بوده و پاسخ درست پیدا نکرده است . و کاری که تاهنوز در زمینه باز سازی بودا صورت گرفته فقط همان جلوگیری از تخریب بیشتر بوده است .

یک نمونه بارز تمثیل دموکراسی در بامیان

به مدت بیشتراز یک ماه ، مردم بامیان به رهبری شورای ولایتی برعلیه دکتر سرابی والی بامیان تظاهرات چندی را براه انداخته و خواهان استعفای وی شدند ، اما از جانب حکومت محلی بامیان برخورد های منطقی ، عاقلانه وقانونی صورت گرفت که این خود ، گامی بسوی نهادینه شدن دموکراسی در بامیان به حساب می آید .

۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

کنفرانس جوانان در ولسوالی شبرولایت بامیان

بنیاد انکشافی آغاخان این بار به ادامه فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و انکشافی شان کنفرانس را تحت نام " کنفرانس جوانان " با حضور داشت بیش از 250 نفر از جوانان اناث وذکور و شوراهای انکشافی و محلی ، موسفیدان ، معلمین و بعضی از کارمندان دولتی و موسسات دیگر در ولسوالی شبر ولایت بامیان راه اندازی نمود.
سید نادرشاه مسوول دفتر ساحوی بنیاد انکشافی آغان در ولسوالی شبر هدف از تدویر این کنفرانس را چنین بیان داشت" هدف از تدویر این کنفرانس آگاهی دادن به جوانان است ، تا آنان مسوولیت های شان را در فامیل ، درقریه ، بامردم ، و در قبال وطن خوب انجام دهند و هدف دوم از این کنفرانس تشویق شوراهای انکشافی در ولسوالی شبر است ، تا آنان برای جوانان سهم بیشتر در امورات اجتماعی و بازسازی بدهند.
در این کنفرانس که از 76 شورای انکشافی فعال در ولسوالی شبر و 28 باب مکتب دعوت شده بودند که بعد از تلاوت قرآن مجید سید بیک مسوول دفتر شیخ علی ، به سخنرانی پرداخته و درقسمت از سخنان شان فرمودند" ما خواستیم که این کنفرانس را راهاندازی نمائیم تا کم توجهی به جوانان کاهش یابد و متأسفانه امروز جوانان از فامیل ، شوراها و کلستر های ایجاد شده دور نگهداشته شده است و با انان مشوره صورت نمی گیرد که ما بعد از دریافت مشکل این کنفرانس را راه اندازی نمودیم" .

به ادامه کنفرانس محمد جواد سرابی مدیر اجرائیه ولسوالی شبر ، جوهر عمل مدیر معارف شبر، اسماعیل ذکی هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر ، شیخ عطایی به نمایندگی از علمای شبر، مولوی عید محمد ، انجینر رحمانی معاون دفتر ولایتی بنیاد آغاخان و غیره به سخنرانی پرداختند ونیز از عده جوانان نظرخواهی صورت گرفت که یکی از جوانان گفت " ما ازیک طرف امتحان در مکاتب میدهیم وازطرف دیگر کارهای شاقه دهقانی را انجام میدهیم که این برای ما خیلی مشکل آفرین است .

به ادامه کنفرانس کارهای گروپی برای دریافت مشکلات جوانان و راه حل های آن صورت گرفت. وقرار از است این کنفرانس در ولسوالی ورس ولایت بامیان نیز راه اندازی گردد.

۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

ضیافت شب به افتخار...


ریاست اطلاعات و فرهنگ به افتخار تشریف آوری سفیر جاپان و معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در ولایت باستانی و فرهنگی بامیان، ضیافتی در شب سه شنبه تشکیل داده و مهمانان را با صدای موسیقی محلی " دمبوره " پذیرایی نمود ، در این ضیافت که دکتر سرابی والی بامیان و عده از فرهنگیان دعوت شده بودند ،رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان آقای اکبری خواهان توجه بیشتر وزارت اطلاعات و فرهنگ  در امور فرهنگی و باستانی بامیان گردید. 

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

از زبان گل

گفت گل نام مرا چون گل نهاد
هستم از زیبایی خالق نماد
گونه گونه دست یابم  در زمین
زینتم برجنت و خلد برین
زین مقام من بدان من کیستم
بشنواز بلبل که گوید چیستم
دلفریبی خصلت دیرینه ام
بی تعصب بی جدل بی کینه ام